Porovnat (0)

Blog


Letní
Běh
Poradna

Jak běhat správně?


Běháte už nějaký ten týden, překonali jste prvních několik desítek kilometrů a napadla vás někdy myšlenka, jestli běháte technicky správně? Mnoho lidí si mylně myslí, že na tom přece nemůže být nic tak těžkého. Opak je však pravdou. 

Důležité je si uvědomit, že technicky nesprávným během můžete svému tělu spíše ublížit, než přispět ke zdraví. Správný běh spočívá v práci celého těla. Od postavení hlavy, přes trup, střed těla, ruce, až po dolní končetiny a chodidla. Dodržujte pár základních pravidel:

 

Vzpřímená hlava

Hlavu se pokoušíme držet vzpřímeně s pohledem před sebe. Pokud se vám tohle nedaří a máte pocit si neustále kontrolovat, kam šlapete a díváte se pod sebe, nejprve se snažte svůj pohled prodloužit alespoň na vzdálenost 3-4 metrů od sebe. Hlava by v žádném případě neměla být v křeči ale uvolněná.

 

Uvolněná ramena i ruce

Ramena držíme uvolněně, žádné křečovité držení. V loketním kloubu by nám ruce měly svírat úhel 90 stupňů. Ruce slouží spíše jako kormidlo při běhu. Určují směr a noha je poté kopíruje. Při klasickém běhu mají ruce tempově stejnou frekvenci jako nohy. Pokud si chceme pomoct pomocí rukou při intenzivním běhu, nechme je kmitat v maximálním rozsahu.

Pěst držíme jen lehce sevřenou. Dotýkat by se měly jen palce a ukazováčky. Pokud při každém běhu držíte zaťaté pěsti, není nic jednoduššího než si vzít ruličky papíru lehce je sevřít do dlaní a pokusit se je takto nepoškozené držet po celý čas běhu.

 

Trup držíme v ose

Zásadní chybou, kterou vidíme u některých běžců je velký předklon v trupu. Ano trup je mírně nakloněn, ale pořád koresponduje s osou našeho těla. Pánev držíme předsazenou a kyčelní kosti se snažíme dostat do popředí, abychom se neprohýbali a nedocházelo ke zbytečné ztuhlosti a bolesti zad z nepřirozeného postoje. Pokud vybíháme do kopců, automaticky se náš trup nakloní dopředu, v tomto případě je to v pořádku.

 

Našlapujeme na střed chodidla

Při běhu se snažíme našlapovat středem chodidla. Neodrážíme se zbytečně ani přes špičku ani přes patu. Z fyziologického hlediska je střed chodila tím nejlepším a nejefektivnějším místem pro odraz. Tělo nám tvoří těžiště a snažíme se mít nohu v rovině s ním.

 

Dejte tomu čas

Pokud s během začínáte, nesnažte se hned na začátku hlídat si všechny technicky správné zásady. Začněte s jednou, tu si počas běhu hlídejte a postupně ji začnete dělat automaticky. Vše je také záležitostí naběhaných kilometrů a rychlostí běhu. Pokud se v tomto směru budete posouvat neustále dál, vaše tělo se přizpůsobí a začnete běhat technicky správně a automaticky přejdete i v běh přes špičku, u kterého už pocítíte tu pravou rychlost.







Adresa prodejny

Brechtova 27/7
638 00 Brno-sever

Jak se k nám dostanete
Zobrazit na mapě

info@actisport.cz
Otevírací doba
listopad - březen:
po–pá10.00–12.00
13.00–19.00
so09.00–12.00
 
duben - říjen:
po–pá10.00–12.00
14.00–18.00
sozavřeno
 
+420 731 431 912
+420 548 522 422