Porovnat (0)

Blog


Běh
Poradna

Jak ovlivňuje stres váš trénink a svaly?


Stres. Pro mnohé pověstný strašák, kterému se snažíme vyhýbat jako čert kříži a pro jiné každodenní náročná realita. Naše hektická doba bohužel stresu velmi nahrává. Málokdo z nás má doma pohodu, většinou se spíš potýkáme s vmačkáváním běhu někam do ranní nebo večerní mezírky mezi práci, rodinu, školu a haldu dalších povinností. Poznáváte se? Pak byste měli vědět, jaká rizika se se stresem pojí a jaký vliv má na svaly, hlavu a na váš trénink celkově a hlavně co s tím.

 

Co se děje s naším tělem?

Stres je především obrovská zátěž pro celý náš organismus, kterou není radno podceňovat. Pokud budeme stres přehlížet a nakládat si neustále stejnou pracovní i fyzickou zátěž, je to recept na pohromu v podobě kolapsu, únavového syndromu nebo zranění.

Stres se dělí na krátkodobý, pozitivní eustres a dlouhodobý, chronický a zdraví vysoce škodlivý distres. Zatímco eustres můžete znát spíš z předzávodní “nervozity” a proudění adrenalinu vaším tělem ve startovním koridoru, který vybičuje váš organismus a dopomůže k lepšímu výkonu, distres má velmi destruktivní účinky.

 

Jak naše tělo reaguje?

Když jste ve stresu, první reakcí těla je stažení svalů. Je to téměř automatický reflex, kterým se tělo brání proti bolesti a zranění. To se samozřejmě projeví při běhu, kdy podáváme nejlepší výkon ve stavu relaxovaných, uvolněných svalů. Naproti tomu svaly stažené budou jednak snižovat výkonnost, ale navíc je pravděpodobnější, že se napětí ve svalech projeví i na ztuhlých zádech a postavě a tím pádem špatné technice a kratšímu kroku. Stres navíc způsobuje zánět a zvyšuje produkci hormonu kortizolu, který je dalším faktorem přispívající k vyčerpání organismu.

Vaše tělo nedokáže adekvátně regenerovat a hromadí se únava a vyčerpání, pokud se budete i dál přetahovat a nerespektovat potřebu odpočinku, koledujete si o kolaps. Tělo neošidíte a čas potřebný na regeneraci se tím bude mnohonásobně zvyšovat.

 

Co s tím?

  • Relaxační techniky jako je jóga, tai-chi nebo obyčejné protahování pomohou eliminovat tenzi ve svalech, zlepší regeneraci a zvýší pocit svěžesti. Pokud neholdujete józe a jí podobným, můžete si alespoň napustit relaxační vanu s rozpustnou solí nebo zajít na masáž.
  • Ani wellness víkend, sauna nebo plavání nejsou špatný nápad.
  • I když právě dostatek spánku a regenerace jsou ve stresovém období často nedosažitelné, právě to vám může nejvíc pomoct.
  • Soustřeďte se na kvalitní jídlo - dostatek kalorií a hydratace jsou nezbytné! Ve stresu je navíc potřeba přijímat víc kalorií, než obvykle.
  • Věnujte větší pozornost protahování před i po běhu! Před během pomůžete uvolnit svalová napětí, která se za celý den ve vašem těle nastřádaly, podobně tak i po běhu.
  • Primárně bychom se ale měli snažit odstranit příčinu, která nám dlouhodobý stres způsobuje.

 

Co se děje v naší hlavě, aneb mentální aspekt

Stres by vás neměl úplně vyřadit z běhu, nedovolte mu vás zcela paralyzovat. Na druhou stranu nebývá rozumné (a obvykle to ani k ničemu nevede), pokud se v takovém mentálně vypjatém období budete pokoušet o lepší výkony a takříkajíc to rvát za každou cenu. Běhání může se stresem hodně pomoct, uvolňuje napětí ve svalech a i protažení a zpomalení dechu na závěr má své velmi opodstatněné, příznivé účinky.

Běh nám také pomáhá pročistit si hlavu. Místo soustředění se na výkony, které by vás mohlo rozladit ještě víc, zkuste si raději vzpomenout, proč že jste to s během vlastně začali. Hodinky zavřete do šuplíku a běžte si prostě jen užít radost z pohybu a čerstvý vzduch, uvidíte, že to bude mít mnohem lepší výsledky nejen pro vaší náladu a duševní pohodu.

Především se v tréninku snažte o flexibilitu. Tréninkový plán na chvíli odložte, nesnažte se běhat každý den a stejné časy nebo vzdálenosti, pokud to nepůjde. Stačí běhat obden a nebo každý den jen trošku. Pokud se nebudete cítit dobře, nepřekonávejte únavu za každou cenu a raději využijte čas k odpočinku.

Pokud obvykle běháte se sluchátky, nebývá špatný nápad je zkusit na chvíli odložit a vnímat zvuky přírody kolem vás, pomůže vám to zůstat hlavou v aktuálním dění a oprostit se od povinností. Zkuste dosáhnout zcela duchaprostého, radostného dětského stavu lehkosti. Příroda vám v tom ve většině případů pomůže víc, než město.

Dlouhodobý stres je velmi obtížný stav, proto ho při svém tréninku zohledněte a raději využijte pohodového běhu k vyčištění hlavy. Uvidíte, že výkony se opět dostaví později, až náročné období opadne.







Adresa prodejny

Brechtova 27/7
638 00 Brno-sever

Jak se k nám dostanete
Zobrazit na mapě

info@actisport.cz
Otevírací doba
listopad - březen:
po–pá10.00–12.00
13.00–19.00
so09.00–12.00
 
duben - říjen:
po–čt10.00–12.00
14.00–18.00
10.00–12.00
14.00–16.00
sozavřeno
 
+420 731 431 912
+420 548 522 422