Porovnat (0)

Blog


Zimní
Poradna

Jak se fyzicky připravit na zimní lyžařskou sezónu?


Lyžařská zimní sezóna se blíží mílovými kroky. Pokud bude úspěšná stejně jako ta loňská, můžeme se těšit na dlouhé týdny ve sněhové pohádce. Sen každého lyžaře. Jak se ale na lyžařskou sezónu připravit, abychom si byli fyzicky schopni užívat zimních radovánek?

 

AEROBNÍ DLOUHÝ TRÉNINK

Neboli trénink, při kterém zvládáme bez problémů dýchat a zbytečně nezatěžujeme tělo laktátem. Zařadit můžeme běh, plavání, cyklistiku, in-line bruslení, zkrátka jakoukoliv aktivitu, kterou lze provádět nižší intenzitou po delší dobu. Tento typ tréninku je vhodný pro zlepšování obecné kondice, získáme pro lyžování tolik důležitou výdrž. Je vhodné jej zařadit alespoň 2-3x do týdne. Tělo se nám po zásluze odmění - sníží se nám tepová frekvence, zklidní dech. A to nejen v klidu, ale i při zátěži. Lyžování ve stopě pak pro nás nebude tak namáhavé a zvládneme i mnohem delší výlety.

 

POSILOVÁNÍ

Jednotlivé cviky se budou lišit podle toho, jaký typ lyžaře jsme. Dáváme přednost sjezdovému lyžování? Je potřeba posílit především stehenní svaly. K tomu nám pomůžou dřepy, výpady, zanožování, přednožování. Zaměřit bychom se měli na delší výdrže ve cviku a spíše pomalejší provedení. Začínat bychom měli pouze s vlastní vahou. Pro získání potřebné síly je vhodné zařadit více opakování jednotlivých cviků. Je dobré si cviky rozdělit do sérií. Posilovat bychom měli 1-2x za týden, tělo potřebuje regeneraci pro obnovení buněk. Výjimkou je posilování středu těla (tzv. core) a zádových svalů. To můžeme zařadit i častěji, ideálně až 6x do týdně. Tyto svaly drží naše tělo ve správném postavení. Ještě více než při sjezdovém lyžování oceníme posílené břišní svaly při běžkování ve stopě nebo skatování. Při běžeckém lyžování se totiž břišní svalstvo aktivně účastní pohybu. Stejně tak budeme potřebovat posílit svaly pletence ramenního a celkově horní končetiny a horní část zad. K tomu můžeme využít cviky, jako jsou např. kliky, vzpažování s činkama, upažování s činkama. Pokud dáváte přednost cvičení doma před docházením do posilovny, můžete místo činek použít láhve naplněné vodou. I pro běžecké lyžování se nám bude hodit posilování dolních končetin, tentokrát by ale mělo být více zaměřené na dynamiku.

 

STREČINK

Svaly v našem těle mají své antagonisty - tzn. svaly, které plní opačnou funkci. Některé svaly mají tendenci k oslabení (to jsou ty, které potřebujeme posilovat). Jejich antagonisté mají tendenci ke zkrácení. Proto, aby tělo správně fungovalo jako celek, potřebujeme mít svaly nejen posílené, ale i dostatečně protažené. Na strečink proto nezapomínejme a zařazujme jej do tréninku. Můžeme tak zabránit například nepříjemným bolestem zad, které zná nejeden běžkař.

 

VYBÍHÁNÍ KOPCŮ

Pro zlepšení kondičky nám hodně pomůže náročnější terén. Při běžkování taky nepojedeme jenom po rovince. Je proto dobré připravit naše tělo na náročnější pohyb. Při opakovaném zařazení kopců do tréninku se nám výrazně zlepší funkce kardiovaskulárního systému, ale také získáme alespoň základní odolnost vůči bolesti. Ano, ze začátku to bude možná trochu bolet, ale s o to větší lehkostí nám to pak "pofičí" v zimě.

 

SPECIALIZOVANÝ TRÉNINK

Bojíte se, že za rok zapomenete správnou techniku lyžování? Že ztratíte ten grif, který jste těžce získávali celou zimu? Pak není nic lepšího, než se věnovat technice i v létě. Možností je spousta. Na území České republiky naleznete nespočet poměrně kvalitních cyklostezek. Bruslařskou techniku můžete trénovat i na in-line bruslích. Je dobré si k nim pořídit hůlky, pohyb pak hodně připomíná bruslení na lyžích. Pro ty, kteří to myslí s lyžováním opravdu vážně, jsou tu kolečkové lyže. Lyžovat můžete klasicky i bruslením, a nemusíte se vzdávat svého oblíbeného sportu ani v létě. Pokud zvažujete jejich koupi, nezapomeňte se podívat k nám na e-shop a případně se ptejte, rádi Vám s výběrem poradíme.







Adresa prodejny

Brechtova 27/7
638 00 Brno-sever

Jak se k nám dostanete
Zobrazit na mapě

info@actisport.cz
Otevírací doba
listopad - březen:
po–pá10.00–12.00
13.00–19.00
so09.00–12.00
 
duben - říjen:
po–pá10.00–12.00
14.00–18.00
sozavřeno
 
+420 731 431 912
+420 548 522 422