Porovnat (0)

Blog


Běh
Letní
Poradna

Proč mě při běhání píchá v boku?


Věc, která vám může běhání naprosto znechutit. Dech. Pocit kdy se nemůžete nadechnout, píchání v boku, následné zastavení. Proces správného dýchání se zdá být na první pohled složitý, vše je ale jen o soustředění a zautomatizování.

Při běhu je správné dýchání alfou a omegou. Díky němu se nám podaří do těla dostat dostatečné množství kyslíku, které plíce absorbují, a krví ho přenesou do svalů, kde je potřeba.

  • Správný dech si můžete cvičit i při obyčejné chůzi třeba do práce. Pokud dobře dýcháme, vedeme své tělo k lepšímu zdraví.
  • Základním prvkem správného dýchání je nádech do břicha. Pokud se vám při dýchání více zvedá hrudník, je to bohužel špatně. Do břišní dutiny jsme schopni nasát více kyslíku, tím pádem frekvence našeho nádechu bude klidnější. Větším množstvím kyslíku, kterým okysličíme mozkové buňky, napomáhá k lepšímu stavu mozku a dokážeme také kvalitněji odpočívat. A jak zjistit jakým způsobem se nadechuji? Jednoduše. Stačí si stoupnout a nadechnout se několikrát za sebou. Ta část těla, která se vám více pohybuje (hrudník/břicho) je ta, do které se nadechujete.
  • Důležitým faktorem pro správný dech je rytmus. Měl by být plynulý a poměrově v nádechu a výdechu stejný. Mě pro správný rytmus dýchání hodně pomáhalo si v hlavě podvědomě počítat. 3 kroky výdech, 3 kroky nádech. Důležité je si tento poměr uhlídat, i když se vaše tempo zrychluje. Poté samozřejmě poměr upravujeme například 2:2. To znamená 2 kroky nádech, 2 kroky výdech. Pro naučení tohoto poměru je někdy i dobré vypnout hudbu, se kterou v uších teď běhá skoro většina běžců. Soustředit se na kroky a nádech, a počítat než se vám rytmus vryje do paměti natolik, že už takto budete běhat automaticky.

Mám dýchat nosem nebo ústy?

Pro začátečníky je jednoznačně lepší začít s dýcháním nosem. I když se to bude zdát, jako obtížnější varianta v zimních měsících ji oceníte. Zmírňuje riziko nachlazení. Nádech nosem a výdech ústy se také uvádí jako za správný. V tomto případě si spíše můžete vybrat, co je vám příjemnější.

Čím je způsobeno píchání v boku? 

Píchání v boku je věc, která odradí hodně začínajících běžců. Bohužel ve většině případů zapříčiněná přepálením startu, nebo nevhodným poměrem kroky/nádech výdech. V okamžiku, kdy nádechy nestačí na tempo vašich kroků, mozek dá okamžitě impulz bránici, ta se začne stresem stahovat a dochází k tzv. píchání. Nenechte se tímto úkonem zastrašit. Klidně přejděte do plynulé chůze. Zpomalte dech i rytmus kroků, uklidněte tělo a po chvilce se zase rozběhněte. Snažte se o harmonickou souhru nádechů a výdechů a vše půjde bez nepříjemného píchání. 







Adresa prodejny

Brechtova 27/7
638 00 Brno-sever

Jak se k nám dostanete
Zobrazit na mapě

info@actisport.cz
Otevírací doba
listopad - březen:
po–pá10.00–12.00
13.00–19.00
so09.00–12.00
 
duben - říjen:
po–pá10.00–12.00
14.00–18.00
sozavřeno
 
+420 731 431 912
+420 548 522 422