Jak vybrat obuv na běžky, vázání a hole
Nejčastější použití u našich zákazníků je bota klasická. Tato bota je bez zpevňujících elementů v oblasti kotníků a je především uzpůsobena k snadnému ohybu v rovině předozadní. To slouží pro snadné použití při střídavém pohybu. Využívá ji velká většina turistických běžkařů, kteří bruslení v podstatě nepoužívají. Bota je samozřejmě i cenově dostupnější, než jiné kategorie.
V ČR jsou, jako u běžek, populární boty s označením Combi (někdy taky Universal atp.) Tyto boty jsou kompromisem mezi klasickou a bruslařskou botou. Mají ve svém provedení límec okolo kotníku, který botu zpevňuje pro odraz do strany na bruslení. Tento límec je tvrdší, čím je bota ve vyšší třídě. Tato bota se samozřejmě vyrábí do určité výkonnostní úrovně, od ní výše se přísně odlišuje klasika a bruslení.
Speciální bruslařská bota je definována vyšší tvrdostí podrážky zejména v rovině zkrutu. Toto je pro lepší ovladatelnost lyže při odrazu do boku.Také má odlišný zpevňujícím límec v oblasti kotníku - je zpravidla vyšší a pevnější.
Ve vyšší úrovni bot se pracuje jak v klasice, tak i v bruslařské obuvi s karbonovými komponenty, kvůli jejich nízké váze a vysoké pevnosti. Tento výrobní postup se samozřejmě odráží i cenové hladině zboží.
Postup při výběru vybavení na běžky je ten, že nejdříve vyberete obuv a následuje výběr vázání, který odpovídá příslušné botě.
Existují dva systémy vázání, a to SNS a NNN. Tyto se od sebe liší způsobem uchycení boty ve vázání, souběžně s drážkováním v podrážce boty. Oba systémy jsou rovnocenné při úspěších ve světových soutěžích, takže preference jednoho na úkor zbylého je zbytečná.
U systému NNN (Fischer, Alpina, Rossignol, Madhsus a další) je ještě rozlišení ve verzi, kdy je nutno vrtat vázání do lyže, a možností tzv. NIS provedení, kdy je podložka pro vázání z výroby již v konstrukci lyže a vázání se na ni pouze nasouvá.
Také systém SNS (Salomon,Atomic, Botas, Hartjes atd.) pracuje s dvojím provedením. S jednohrazdovým Profilem a dvouhrazdovým Pilotem. Také lišta, která zapadá do podrážky boty, se u obou systémů liší.
Běžecké hole podstatně více ovlivňují výkon lyžaře, než hole sjezdové. Proto se výrobci snaží o produkci holí co nejlehčích a zároveň pevných. V současné době se využívá u turistických holí hliník různé tvrdosti. U sportovnějších holí, jdeo kombinaci hliníku a karbonu (20 – 80 %), u závodních většinou 100% karbonové provedení.
Také se samozřejmě liší rukojeti, od plastových po korkové, poutka, kdy se u lepších holí používá tzv. závodní poutko, které usnadňuje plynulý návrat rukojeti do ruky.
Samozřejmostí je rozdílná délka holí pro klasiku a bruslení, kde vzcházíme z tabulek. U holí nejvyšších řad, lze také hůl zaříznout na přesnou délku, dle potřeby (označení KIT).