Porovnat (0)

Blog


Letní
Běh
Poradna

Pitný režim při sportovní zátěži


Pravidelné dodržování pitného režimu bychom pro správné fungování organismu měli mít na mysli nejen v běžném životě, ale zvýšenou pozornost bychom mu měli věnovat zejména také v době sportovního výkonu, nehledě na to, zda se jedná o profesionální, nebo pouze rekreační úroveň. Nedostatečný přísun tekutin totiž kromě možných zdravotních problémů má za následek i znatelné snížení výkonnosti, předčasnou únavu, svalové křeče nebo zpomalení procesu regenerace, dehydratací se tak každý sportovec jakéhokoliv druhu vystavuje riziku vážných komplikací, kterým je nutné předejít vhodným příjmem tekutin.

Voda jakožto jedna ze základních živin v našem těle kromě jiného zajišťuje například transport důležitých látek a živin v organismu, stálost vnitřního prostředí, termoregulaci a celou řadu dalších procesů. Během běžného režimu by proto běžný člověk měl vypít minimálně 2,5 litru až 3 litry tekutiny denně, v době zvýšeného výkonu nebo při delším pobytu na slunci se pak doporučuje tuto hladinu zvýšit až na 5 litrů. Častou chybou, které se mnozí lidé dopouští, je vyčkávání na moment, kdy se dostaví pocit žízně, kterou následně mnohdy zaženou tekutinou o větším objemu. Žízeň však můžeme vnímat jako varovný signál upozorňující na dehydrataci organismu, proto jí raději předejděte pravidelným příjmem vody spíše o menších dávkách, ale v kratších intervalech plynule po celý den, namísto větších dávek vzdálených od sebe dlouhým časovým úsekem.

Pro sportovce představuje dehydratace těla krizový stav, který se projeví nejen výrazným snížením výkonnosti nebo úbytkem energie a špatnou regenerací, ale vést může mít i k vážnému zranění či jiné zdravotní nepříjemnosti. V době zvýšeného výkonu proto poctivý pitný režim nikdy nepodceňujte a ujistěte se, že vaše tělo bude vždy důkladně zásobováno dostatečným množstvím vody, případně speciálního sportovního nápoje.

Při sestavení optimálního pitného režimu v době zvýšené pohybové aktivity by měl každý sportovec vzít do úvahy několik faktorů, a sice především aktuální klimatické podmínky a typ a míru intenzity dané zátěže. Pokud se tedy například chystáte na nenáročnou hodinovou vyjížďku kole či krátký výběh, plně spolehnout se můžete na láhev čisté vody bez bublinek, která vás ochrání před dehydratací a zajistí vašemu tělu dostatek potřebné tekutiny. Nicméně v případě, že se chystáte vykonávat intenzivnější zátěž, dopřejte svému tělu kvalitní sportovní nápoj, který je na rozdíl od obyčejné vody obohacen o zásoby nepostradatelných minerálů.

Je důležité mít na paměti také konzumaci nápoje ještě před samotným výkonem. Obecně se doporučuje konzumace 500 ml asi 2 hodiny před výkonem a následně 150 – 200 ml přibližně 20 minut před začátkem. Tyto hodnoty se mohou měnit také v závislosti na individuálních potřebách, však by se však mělo předejít pocitu těžkého žaludku, který se může negativně podepsat na výkonech. V průběhu vykonávání sportu je nutné průběžně doplňovat tekutiny, které tělo ztrácí pocením. V ideálním případě by nápoj měl obsahovat i menší množství sacharidů, které poslouží jako zdroj energie a vypít bychom měli 200-300 ml každých 10-20 minut. Doplnění ztracené tekutiny a minerálů je podstatné i po ukončení výkonu, kdy je lidský organismus vyčerpaný a potřebuje vhodné prostředky na správnou regeneraci. V této fázi je vhodné tělu dopřát isotonické nápoje, případně hypertonické nápoje po výkonu o vysoké intenzitě.







Adresa prodejny

Brechtova 27/7
638 00 Brno-sever

Jak se k nám dostanete
Zobrazit na mapě

info@actisport.cz
Otevírací doba
listopad - březen:
po–pá10.00–12.00
13.00–19.00
so09.00–12.00
 
duben - říjen:
po–pá10.00–12.00
14.00–18.00
sozavřeno
 
+420 731 431 912
+420 548 522 422